Hvad er positionering – Hvad betyder det for dit marked? 2024

Navigér markedet med succes: En guide til markedspositionering 

I den travle verden af handel og konkurrence er det afgørende for virksomheder at skille sig ud fra mængden. Her kommer markedspositionering ind i billedet. Denne strategiske tilgang handler om, at definere din virksomheds plads i markedet og i kundernes bevidsthed. På den måde skaber du en unik identitet som skiller dig ud fra konkurrenterne, og giver dig en fordel på markedet. En velovervejet strategi for din virksomheds plads på markedet vil gøre det nemmere at sende dit budskab, og stille dig stærkere blandt konkurrenter.

1. Hvad er positionering?

Positionering er mere end bare et buzzword inden for markedsføring. Det er en målrettet proces der involverer at analysere markedet, forstå kundernes behov og at differentiere din virksomhed fra konkurrenterne. Det handler om at skabe en klar og konsekvent fortælling om din virksomhed, som fremhæver dine unikke værdier og fordele. Det er en marketingsstrategi som identificerer huller i markedet, for at tiltrække og fastholde nye kunder. En effektiv positionering gør det klart for kunder hvad de kan forvente af din virksomhed, og skaber et tydeligt image af dit brand.

2. Definition af positionering

I en nøddeskal, så kan positionering defineres som den plads, din virksomhed indtager i kundernes sind. Det er den mentale association, som målgruppen har med dit brand, baseret på dine produkter, tjenester, værdier og image. Er du den der skaber billige ydelser som appellerer til alle, eller er du den som tager høje priser og leverer kvalitet ydelser til et eksklusivt kundesegment. En effektiv markedspositionering skaber en klar differentiering fra konkurrenterne og gør din virksomhed til det foretrukne valg for de rigtige kunder. 

3. Hvorfor er positionering vigtigt?

I en verden fyldt med valgmuligheder er det afgørende for virksomheder at skære igennem støjen og fange kundernes opmærksomhed. Når det bliver gjort rigtigt kan din virksomhed skabe en følelsesmæssig forbindelse til kunder, som øger loyaliteten. Det kan også gøre din virksomhed til det rationelle valg for kunder, og være det tydelig valg blandt konkurrenter. Når markedspositionering gøres rigtigt kan det give dig fordelene af: 

  • Øget brandkendskab: Når kunderne forstår din unikke værdi er det sandsynligt, at de husker dit brand og forbinder det med en positiv oplevelse for dem.
  • Forbedret kundetiltrækning: En klar positionering tiltrækker de rette kunder, som resonerer med dine værdier og behov.
  • Stærkere kundeloyalitet: Når kunderne føler en stærk forbindelse til dit brand, er de mere tilbøjelige til at vende tilbage og anbefale dig til andre.
  • Øget prissætningsmagt: En stærk positionering kan give dig mulighed for at prissætte dine produkter eller tjenester mere konkurrencedygtigt, da kunderne er villige til at betale mere for en unik oplevelse.

4. Hvordan du positionerer dig i markedet

At opnå en succesfuld plads på markedet kræver en velovervejet strategi. Det kan tage tid og kræver stor investering af opbygge en stærk og definitiv plads på markedet og blandt konkurrenter.. Derudover skal din virksomhed være fastsat på beslutningen, da det kan være vanskeligt at ændre dette senere hen. Det kan også være at konkurrenter prøver at kopiere din virksomheds image, og dermed gør din virksomhed mindre unik. Derfor skal du sørge for, at basere din positionering på teknologi eller kompetencer, som konkurrenterne ikke kan kopiere. Når du har sørget for dette, kan du følge disse trin: 

  1. Definer din målgruppe: Hvem er dine ideelle kunder? Hvad er deres behov, ønsker og hvordan ser deres hverdag ud?
  2. Analyser dine konkurrenter: Undersøg dine konkurrenters styrker, svagheder, positionering og marketingstrategier. 
  3. Identificér din unikke værdiproposition: Hvad adskiller din virksomhed fra konkurrenterne? Hvad tilbyder du, som de ikke gør?
  4. Udvikling din positioneringserklæring: Formulér en kort og præcis sætning, der opsummerer din unikke værdi og din plads i markedet. Dette er også kendt som en USP.
  5. Kommuniker din positionering konsekvent: Integrer din positionering i alle aspekter af din virksomhed, fra dit website og marketingmaterialer til kundeservice og produktdesign.

5. Gode grunde til markedspositionering

Der er mange gode grunde til at investere i en effektiv markedspositionering. Det skaber et solidt fundament for din virksomheds image, og er en investering for succes på den lange bane. Der er mange andre måder du kan anskue din plads på markedet, ved at bl.a. foretage en SWOT analyse eller anvende Porters Five Forces hvis du virkelig vil i dybden med din markedsanalyse. Her er tre gode grunde til at skabe en markedspositionering for din virksomhed:

  • Kundepræferencer: Når kunder har et bredt udvalg er det de små detaljer som gælder. Om hvorvidt det er bæredygtighed, pris eller serviceniveau kan disse små ting være afgørende for at det er dig kunden vælger, og ikke de mange andre konkurrenter.
  • Kunders underbevidsthed: Din virksomhed skal være mindeværdig på en eller anden måde. Hvis kunder kan huske navnet på din virksomhed betyder det, at der er højere chance for at de vælger dig når der skal træffes en beslutning. Mennesker associerer sig med hvad vi kender og føler os trygge ved, og undgår det som vi er ubekendte med.
  • Øget salg: En korrekt markedspositionering kan udnytte potentialet af din målgruppe, og skabe en loyal kundebase. Det giver anledning til mere målrettet indhold, og effektive kampagner med de rette budskaber. På denne måde kan du skabe langsigtet succes med dit salg.

Det er vigtigt at huske, at markedspositionering er en løbende proces. Det betyder at du konstant skal evaluere og tilpasse din virksomhed til et marked, som konstant ændrer sig. Hold dig opdateret på hvordan markedet udvikler sig, og hvad kundernes behov er. På den måde kan du sikre dig, at din virksomhed konstant forbliver relevant og konkurrencedygtig.