Hvordan virker kunstig intelligens?

Kunstig intelligens refererer til maskiners evne til at udføre opgaver som normalt kræver menneskelig intelligens. Dette inkluderer læring, problemløsning, talegenkendelse og beslutningstagning. Kunstig intelligens udvikler sine færdigheder gennem komplekse algoritmer og mønstergenkendelse, hvilket gør dem i stand til at handle på en autonom vis og forbedrer deres ydeevne over tid.

De 3 Underkategorier Til Kunstig Intelligens

1. Kunstig intelligens

Kunstig intelligens er det overordnet resultat af de nedenstående komponenter, som opbygger programmets formål. Kunstig intelligens er det endelige resultat som opstår på baggrund af hvilke AI applikationer du har anvendt (Deep learning og maskinlæring). Kunstig intelligens er derfor ikke et system, men rettere det som vi implementerer i systemet. Kunstig intelligens er et forsøg på at implementere menneskelig intelligens i maskiner, for at opnå en optimal version af menneskets kognitive proces.

2. Maskinlæring

Maskinlæring er en underkategori af AI der fokuserer på at udvikle systemer, som kan lære og forbedre sig selv baseret på tidligere erfaringer. Maskinlæring kræver menneskelig handling for at kunne danne et brugerdefineret mønster af data. Det kunne eksempelvis være når en webshop anbefaler dig produkter, baseret på hvad du tidligere har set på. Maskinlæring kan på dette punkt hjælpe med at opnå højere præcision og effektivitet i digitale løsninger. 

3. Deep learning

Deep learning er en underkategori til maskinlæring, og kaldes ‘deep’, da vi er i det dybeste lag af teknologien. Deep learning består af flere lag end det neurale netværk, og opererer derfor på et mere sofistikeret niveau. Deep learning programmer er designet til specifikke formål, hvilket gør dem lidt mere effektive end neurale netværk. Grundet dets kompleksitet kræver deep learning mere tid til træning end neurale netværk. 

4. Neurale Netværk (ANNs)

Neurale netværk er en metode som kunstig intelligens anvender for at processere ny data, som er inspireret af hvordan den menneskelige hjerne fungerer. Det neurale netværk virker således at der er et input lag, et eller flere gemte lag, og et output lag. Input-laget skal sende information gennem det gemte lag, og som endelig skal ankomme til output-laget. Der findes kriterier for hvilken type af data som må komme igennem det gemte lag, og på denne måde øver maskinen sig på at sende de rigtige typer af data gennem det gemte lag. 

 

Hvordan fungerer kunstig intelligens i online marketing? 

1. Personaliseret Brugeroplevelse

Kunstig intelligens gør det muligt at skabe annoncer, som tilpasser individuelle behov. Gennem analyse af brugeradfærd kan AI levere skræddersyet anbefalinger og indhold, som øger engagementet og tilfredsheden hos besøgende på din hjemmeside. AI som markedsføringsværktøj er blevet en central strategi for mange virksomheder idet at teknologien bliver brugt til adfærdsanalyser, mønsteridentifikation og produktanbefalinger.

2. Effektiv Indholdsadministration

Automatiserede redaktører gennem kunstig intelligens kan organisere og optimere indhold på hjemmesider. Disse AI-programmer tager højde for bl.a. copyright og SEO-scoren for at sikre der ikke kommer komplikationer med lovgivningen, og troværdigheden for besøgende på din hjemmeside. Dette reducerer arbejdsbyrden for webudviklere og sikrer en konstant opdateret online tilstedeværelse. 

 

3. Chatbots og Kundeservice

Implementering af AI-drevne chatbots giver mulighed for øjeblikkelig og effektiv kundeservice. Besøgende på hjemmesiden kan få svar på spørgsmål, løse problemer og få personlig assistance uden forsinkelse. Chatbots spiller en kritisk rolle for virksomheder som til dagligt skal håndtere store mængder af kundehenvendelser, og få derfor løftet arbejdsbyrden for kundeservice ift. mindre opgaver.