10 Tips til Enestående Hjemmeside: Din Digitale Butiks Succes

1. Din hjemmeside skal byde på en behagelig og flydende oplevelse

Anse dit websted som en butik. Du vil nemlig gerne have at besøgende skal få en positiv oplevelse for at de kommer tilbage igen. Sørg for at din hjemmeside er opbygget på en måde som giver mening, og på en måde hvor dine virtuelle gæster har nemt ved at finde rundt. 

2. Responsivt design – Din hjemmeside skal også virke på telefonen

Det er ingen hemmelighed, at der forekommer flere og flere internetbrugere gennem internettet, så det er ikke godt nok at din hjemmeside kun virker i et PC format. Et responsivt webdesign vil sige, at din hjemmeside også kan skalere til mobil og tablet størrelse, så sørg for at funktionaliteten på tværs af enhederne spiller som det skal. 

3. Hiv dem ind med din Call-to-Action (CTA)

Også kendt på dansk som ‘kald til handling’. Din CTA har til formål om at få den besøgende på din hjemmeside til at udføre en specifik handling. Du vil gerne have at din besøgende interregerer med denne knap, da CTA tilskynder til et salg af en art. Det kan være et direkte salg af et produkt eller en ydelse, som er også betegnes som en konvertering indenfor online markedsføring. 

4. Tematisk passende farvepaletter

Hvis du havde en blomsterbutik, ville du nok ikke gå med sort og gul som dine primære farver. De primære farver for din hjemmeside skal kunne ræsonnere med den signalværdi, du ønsker at udstråle. For en IT virksomhed som har med nytænkning og innovation at gøre ville det være oplagt at anvende blå som primær farve, da farven often associeres med håb og en lysere fremtid. 

For en virksomhed som hovedsageligt foretager bæredygtige tiltag for den grønne omstilling, ville det nemlig være oplagt at bruge – du gættede det, grøn. 

Tag det et skridt videre, og justér dine primære farver efter din branche og virksomhedens identitet. Mørkere farve belægninger kan være med til at afgive et koldere signalværdi for dine kunder, hvilket ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Dette kan være en god måde at signalere profesionalisme, som ved finansielle institutioner. Omvendt ville lysere farver kunne bidrage til et mere pædagogisk og livligt signalement, som ville være passende for virksomheder med en flad organisatorisk struktur

5. Vis hvem du er, også på sociale medier

Tillid kan være svært at opnå i denne her digitaliseret alder, så sørg for at få linket til kanalerne for dine sociale medier. At have en aktiv social profil på bl.a. LinkedIn, Instagram og Facebook øger troværdigheden for besøgende på din hjemmeside, og giver også din virksomhed mulighed for at personificere for potentielle kunder. 

6. Få din styr på din SEO

Search Engine Optimization (SEO) er et meget bredt og komplekst emne indenfor online markedsføring, hvilket gør SEO til en disciplin i sig selv. Din SEO er påvirket af alle ord valgene for dine overskrifter, brødtekst og hvordan du vælger at formulere visse sætninger. Her kan du gøre dig overvejelser om i hvor høj grad, du har behov for at indgå i en SEO. Formålet med SEO er at hive nye kunder i butikken, så overvej hvor stort et behov du har for eksponering, når du indgår i SEO. 

7. Har du glemt alt-text?

På dansk kaldet alternativ tekst, har til formål om at gøre din hjemmeside mere tilgængeligt for besøgende med et handicap. En alt text skal kunne give en objektiv og konkret beskrivelse på et billede, så at f.eks. blinde mennesker også kan få den fulde oplevelse. Derudover vil alt-text beskrivelser på dine billeder gavne din SEO, så der ingen grund til at du ikke får lavet nogle billedebeskrivelser.

8. Hjemmesiden brugbarhed – Spiller det som det skal?

En længere indlæsningstid kan spille ben for alt det gode arbejde du har lavet. Der ville være ingen mening med at have styr på farve-tematikken, SEO og responsivt design, hvis dine besøgende mister tålmodigheden før de lander på din side. Søgemaskiner inkluderer også hjemmesidens hastighed som en af faktorerne, når de rangerer din hjemmeside på resultatsiden. 

9. Links er troværdighed

Én måde at opbygge troværdighed for dine besøgende er ved at have indgående og udgående links. At anvende en kilde som belæg for dine påstande er én måde at bygge troværdighed for dine besøgende. Omvendt, så vil din hjemmeside få et stærkere autoritet niveau, som vil få din hjemmeside rangeret højere på resultatsiden. Sørg for at bruge udgående, indgående og specificeret links som leder til blog posts og lignende.

10. Vedligeholdelse, vedligeholdelse, vedligeholdelse

Besøgende vil gerne være overbevist om, at den information som de finder på din hjemmeside er aktuel og opdateret. Det ville ikke give det bedste signal, hvis din hjemmeside stadig er installeret på juletilbud henover sommerferien. Du skal kunne være opdateret omkring softwaren, indholdet og hjemmesidens sikkerhed. Det kan også være at det er på tide til et helt nyt webdesign, som taler til dit nye kundesegment. Når du vedligeholder din hjemmeside giver det anledning til at dokumentere relevante data for antal besøgende, antal kliks, konverteringer og lignende. Så sørg for at få vedligeholdt din hjemmeside fra start, og få det største udbytte af dine data.