Hvad er SEO? (2024)

Derfor burde du have SEO i dit indhold

Søgemaskineoptimering (SEO) er en type af digital markedsføring. Hvis du vil have dit brand eller produkt til at række ud til så mange som muligt, er du nødt til at optimere indholdet på din hjemmeside. 

I dagens digitale tidsalder er det afgørende at have en stærk online tilstedeværelse for at nå ud til din målgruppe. I denne forstand er SEO derfor uundgåelig for dit brand eller virksomhed, da det kan være svært for brugeren at skelne mellem de mange forskellige udbydere på nettet. Hvorfor er det lige dit brand folk på nettet skal handle fra, når der findes så mange alternativer? Skil dig ud, fremstå troværdig, og lad kunderne komme til dig.

Hvordan det kan gavne din online markedsføring

Online synlighed

Digital marketing handler i høj grad om at nå ud til så mange som muligt, og mere end det, række ud til de helt rigtige kunder. Ved at optimere dit websted gennem SEO øger du dets synlighed, hvilket giver dig mulighed for at række ud til nye kunder eller forøg brugeroplevelsen for dine nuværende. Google giver mest trafik til en hjemmeside som har høj autoritet, og som er velfungerende. Jo bedre struktureret din hjemmesides sitemapWebcrawlers er en robot som Google anvender til at vurdere en hjemmesides autenticitet ift. kvalitet af indhold, ødelagte links og andre praktiske faktorer. 

Bedre brugeroplevelse

En vigtig faktor for søgemaskiner er brugeroplevelsen på dit websted. Hvis du har langsomme indlæsningstider vil dette få din hjemmeside til at miste autoritet i Googles øjne, og koste dig autoritets point. Det samme gælder navigationen på din hjemmeside, da besøgende som har svært ved at finde rundt, vil oftest gå tilbage til søgeresultatssiden. En besøgende som øjeblikket forlader din hjemmeside ville give mindre trafik, end hvis en besøgende blev på hjemmesiden i længere tid og interagerede med de forskellige sider samt funktioner. Ved at implementere SEO-forbedringer, såsom hurtigere indlæsningstider og brugervenlig navigation, forbedrer du ikke kun din synlighed, men også brugeroplevelsen, hvilket er afgørende for succes inden for digital markedsføring.

Eksponering og Konvertering

Virksomheder kører søgemaskineoptimering af forskellige årsager, om hvorvidt det er for omsætning eller PR/Branding. Søgemaskineoptimering kan gavne for både international salg, og en forhøjet lokal konkurrerenceevne. En restaurant, frisør eller tandlæge vil kunne opleve en stærk fordel overfor nærliggende konkurrenter, når nye kunder søger efter deres ydelser i et specifikt område. Forretninger som allerede har de kunder som de skal bruge vil kunne få gavn af SEO i form af online autoritet, gode online anmeldelser og omdømme.

Konvertering kommer i mange former

Ved at optimere din hjemmeside målretter du din trafik mod personer som aktivt søger efter produkter eller tjenester, som du tilbyder. Dette gør det lettere at konvertere besøgende til kunder, hvilket er et centralt mål indenfor digital marketing. Du vil nemlig gerne opfodre dine besøgende til transaktionel orienteret handlinger, som ikke nødvendigvis er begrænset til køb. Det kan være at dine besøgende tilmelder sig et nyhedsbrev eller downloader et whitepaper, hvilket giver dig værdi i form af data. 

Hvad er SEO?

SEO er din organske måde at rangere på Googles søgeresultater (SERP), når der forekommer søgeforespørgsler på nettet. Målet er at rangere højt på søgeresultatsiderne, så potentielle kunder nemt kan finde dig online. Det betyder at din hjemmeside skal opnå så meget autoritet som muligt gennem bl.a. backlinks, relevante keywords, teknisk SEO og mere. Denne disciplin er ikke blot en teknisk nødvendighed, men også en essentiel del af digital marketing. Vi kommer til at gennemgå alle de komponenter som udgør SEO.

Content

SEO fungerer på den måde, at du bruger specifikke ord når du skriver din tekst. Disse specifikke ord er også kendt som nøgleord, som udvælges på baggrund af forskellige kriterier. Først og fremmest skal det være nøgleord, som folk faktisk søger efter i din branche. Naturligvis ville man gå efter at tage de nøgleord med den højeste søgevolume, men det er desværre ikke så simpelt. Hvert nøgleord har sin egen sværhedsgrad, også kendt som keyword difficulty. Derfor er det ideelt at gå efter nøgleord som har en høj søgevolume og lav sværhedsgrad, og er ekstra vigtigt når du starter SEO fra bunden.

On page SEO

On page SEO er alt det indhold du udgiver på din hjemmeside som omfatter tekst, billeder, video, infrografik og andet. Du skriver SEO tekster ved at implementere dine nøgleord i din brødtekst, overskrifter og alt tekst. Dine nøgleord skal selvfølgelig bruges på en naturlig måde, og skal implementeres på en måde som giver mening. Brug værktøjer som kan vurdere nøgleords densiteten på din side, og undgå at blive straffet af Google for keyword stuffing. Din søgemaskineoptimering bliver også styrket når du bruger internal og external linking. Disse er oftest brugt som kildehenvisninger, men kan også refere besøgende til samarbejdspartnere og tilfredse kundereferencer.

Off page SEO

Off page SEO er måden du øger din søgerangering udenfor din egen hjemmeside. Det sker ved at andre hjemmesider referer til din egen hjemmeside gennem hyperlinks, hvilket skaber positive signaler over for besøgende og Google. Disse udefrakommende referencer er også kendt som backlinks. Backlinks er den mest effektive måde at rangere højt på Google, og kan skabe fantastiske SEO resultater. Backlinks giver linkjuice til din hjemmeside, og det kan derfor variere hvilken kvalitet af linkjuice en hjemmeside giver dig. I nogle tilfælde kan nogle backlinks faktisk skade din hjemmeside, hvis de har en høj toxicity score.

Teknisk SEO

Nok den mest krævende disciplin inden for SEO, så handler det om at optimere din bagvedliggende infrastruktur og funktionalitet på din hjemmeside. Det kræver at du har IT-kompetencer inden for HTML, CSS og Javascript for at gøre det nemt for crawlbots til at indeksere din hjemmeside. Jo nemmere det er for crawlbots at indeksere din hjemmeside, jo bedre søgerangering får du fra det. Du kan bruge programmer som ScreamingFrog til at analysere din hjemmesides HTML kodning, og justere din optimering på baggrund af det.

Et billede som viser HTML for SEO

Gode tips

Nøgleordsoptimering

Identificer de relevante nøgleord, der er vigtige for din virksomhed, og inkorporér dem naturligt i din hjemmesides indhold. Dette hjælper søgemaskiner med at forstå, hvad dit websted handler om. Et godt råd er at anvende nøgleord som du ikke skal konkurrere med mange andre om, og som samtidigt også har en relativ høj søgevolume. Der findes også nøgleord som har forskellige intentioner, for om hvorvidt besøgende kommer med en søgeforespørgsel af informativ eller af kommercielle årsager. 

Kvalitetsindhold

Skab relevant og engagerende indhold, som besvarer dine målgruppes spørgsmål og leverer værdi. Kvalitetsindhold er en afgørende faktor i både SEO og digital markedsføring. Sørg for at dit indhold giver værdi til læseren, og ikke blot click-baiter dine besøgende. Dine læsere vil hurtigt indse, at kun en lille del af dit indhold faktisk er relevant for dem, og vil resultere i at de hurtigt forlader siden. Google vil straffe din SEO hvis besøgende forlader dit website alt for hurtigt, og du vil derfor ryge længere nede i søgerangeringen på grund af det. Dette er også kendt som en høj bounce rate.

Teknisk optimering

Sørg for at din hjemmeside er teknisk optimeret til søgemaskiner. Dette omfatter hurtig indlæsningstid, mobilvenligt design og sikkerhed. Din hjemmeside burde optimeres for bl.a. lav tekst til HTML ratio, korrekte anvendelser af h1,h2,h3 overskrifter og billeder som fylder mindre end 100 kb. Der er utallige værktøjer du kan bruge til at optimere din hjemmesides ydeevne og indirekte SEO. Programmer som PageDev og Google Search Console

En lyspære hvor der står SEO i midten

Hvad koster SEO?

I 2024 ligger prisen for effektive søgemaskineoptimerings-strategier typisk fra 6.500 kr. pr. måned. Timepriser for konsulenter kan variere mellem 450 kr. og 1.350 kr., afhængigt af erfaring og ekspertise. Det er dog vigtigt at anerkende, at disse tal fungerer som rettesnor, og den faktiske pris afhænger af en række faktorer såsom branche, website kompleksitet, pris pr. klik og målsætninger.

Det er også vigtigt at notere, at en beslutning om billig SEO kan ironisk nok, blive en dyr affære. Anse det således:

  • Omkostning af SEO: 5.000 kr. – Gevinst: 0 kr.
  • Omkostning af SEO: 20.000 kr. – Gevinst 50.000

Dette eksempel skal tages med et gran salt, og ikke fortolkes som en garanti for din investeringen for din søgemaskineoptimering, men blot en illustration af hvad det kunne betyde at gå efter investeringer af lav kvalitet. Billige investeringer kan blive dyre, og du skal

Hvor meget burde du investere?

Spørgsmålet om, “Hvad koster SEO?” er en kompleks beslutning for enhver virksomhed, der ønsker at maksimere deres online synlighed og markedsføringseffektivitet. Priserne varierer betydeligt afhængigt af flere faktorer, og det er afgørende at forstå markedet og dine egne behov for at træffe den rigtige beslutning. Priserne for søgemaskineoptimering varierer markant afhængigt af markedet og konkurrenceintensiteten. Generelt ligger timepriserne mellem 550 kr. og 1.500 kr. per time. I et konkurrencepræget marked, hvor en større indsats er påkrævet, kan priserne have tendens til at være højere. Når du vurderer budgetter, er det vigtigt at tage højde for projektets omfang, og hvilke nøgleord du vælger i din SEO