Søgeforespørgsler – Forståelse for Online Marketing (2024)

Introduktion

Formålet med søgeforespørgsler for brugere af søgemaskiner kan variere på vidt forskellige måder, hvad enten det er af informativ karakter eller transaktionel. Formålet med dette indlæg er at hjælpe dig med at forstå, hvordan du kan skelne mellem de forskellige typer af forespørgsler, og hvordan du kan anvende denne viden til din søgemaskineoptimering (SEO).

Det er dog vigtigt at vide præcis, hvordan disse forespørgsler formuleres, og hvordan du kan tolke køberens hensigt til din fordel. Overvej køberens psykologi og det niveau af ulejlighed, de er villige til at gå igennem, for at brugeren kan fuldføre formålet med deres forespørgsel. Ulejlighed i denne sammenhæng defineres af, hvor meget tid og research besøgende er villig til at investere, før de føler sig bekræftet i deres beslutning. Desuden består denne beslutning af forskellige grader af handling og investering af den besøgende, om hvorvidt det er et klik eller et køb.

Brugere er dovne i det at de skriver den korteste kombination af ord for deres hensigt, som når man eksempelvis skriver “køb bil københavn”. Her tyddeliggøres der tre enkelte hensigter i forespørgslen:

Køb: Brugeren har en tydelig hensigt om at konvertere

Bil: Subjektet (Produkter & Ydelser)

København: Brugerens og din rækkevidde.

Du kan på baggrund af dette opstille din SEO strategi, så at den er tilegnet præcist disse hensigter. Hvis du var en bilforhandler ville du kunne tilpasse din SEO strategi til at fokuserer omkring specifikke modeller, som er eftertrukket af søgemaskinerne. Subjektet kan altid indsnævres til mere specifikke detaljer, såsom “blå bil” til “blå ford F–150” også videre, og det er derfor dit job at kunne byde ud til den efterspørgsel.

Navigationelle søgeforespørgsler

Når brugeren har en klar hensigt med, hvad de vil søge efter, men har brug for at blive omdirigeret til en specifik URL. Søgemaskinebrugeren er fokuseret på deres hensigt, og derfor ignoreres udforskning og evalueringsfasen, og brugerrejsen fremskyndes dermed til selve oplevelsen.

Navigationsforespørgsler har den højeste samtalefrekvens, men vi skal være opmærksomme på visse faktorer som kommer i spil. For det første skyldes den høje søgevolume for navigationsforespørgsler brugerens forudgående kendskab til mærket. Dette betyder, at du ikke nødvendigvis tiltrækker nye kunder, men derimod tilbyder en platform, hvor dine interessenter kan opfylde deres behov.

Informative søgeforespørgsler

Søgemaskiner er blevet en fast bestanddel i validering af information til alle tænkelige formål, hvad enten det er for at afslutte en diskussion eller citere en akademisk artikel. Typen af information, som søgemaskinebrugeren leder efter, kan variere meget, da fantasien er grænsen for dine søgeønsker. Uanset om det er den aktuelle tilstand af udviklingen af love om datasikkerhed, den bedste type kaffemaskiner eller hvem den næste pave er, er informationssøgninger defineret af hensigten om at finde data, fakta eller viden.

Informationssøgninger bidrager til brandopbygning og eksponering, men har en lavere konverteringsrate. Set fra en digital synsvinkel skal dette betragtes som en chance for at øge, om ikke bekræfte, brugerens vurdering af virksomhedens brand. At have øget brandkendskab vil få dig til at rangere højere på søgeresultatsiden (SERP), samtidig med at din hjemmeside virker mere troværdig for brugere og Google.

Transaktionelle søgeforespørgsler

Transaktionelle søgninger defineres ved udveksling af en vare for en tjeneste eller et produkt. Når vi taler i forhold til søgemaskiner, behøver den vare som brugeren tilbyder, ikke nødvendigvis at være finansiel. Data er en vare, og brugeren kan give samtykke til at give deres data til brug for et tredjeparts nyhedsbrev eller andre typer abonnementer. Når vi taler om transaktionelle søgninger, er hjemmesider som tilbyder tjenester/produkter, primært interesserede i konverteringer. Derfor er målet for disse typer hjemmesider, hvis vi skal relatere til figur 1, det endelige stop på ‘køb’.

Lokale søgeforespørgsler

Lokale søgninger er unikke på deres egen måde, idet de rent faktisk er en underkategori, som kan anvendes på alle andre typer søgninger. Som navnet antyder, er formålet med en lokal søgning at give et svar i forhold til brugerens geografiske placering. Dette betyder at en forespørgsel samtidig kan være transaktionel og lokal på samme tid, da søgemaskiner giver dig mulighed for at se muligheder for nærmeste lokaliserede tredjepartsudbydere, såsom restauranter og butikker.